Thursday, October 7, 2010

KEBANYAKAN WANITA ENGKAR HUKUM HIJAB!

Susunan : Tok kelana


WANITA dijadikan oleh Allah Ta’ala dengan segala keindahan. Setiap bahagian tubuhnya menjadi daya penarik kepada lelaki.  Untuk memelihara mereka daripada segala kerosakan dan gangguan, Islam meletakkan hukum hijab keatas wanita. 



Apabila disebut Hukum Hijab, kebanyakan kita akan terbayang  wanita bertudung atau berjilbab.  Tetapi ini cuma sebahagian hukum  didalam pengertian HUKUM HIJAB yang diperintahkan oleh Allah Ta’ala.

Didalam Syari’at Islam, HUKUM HIJAB  adalah meliputi segala hukum yang berhubung dengan batasan2 wanita didalam menghadapi lelaki ajnabi (lelaki bukan muhrimnya) 

PERTAMA :  PERINTAH TINGGAL TETAP DI RUMAH

Seorang wanita beriman WAJIB tinggal tetap dirumahnya dan tidak dibenarkan keluar rumahnya  kecuali ada urusan2 yang mengharuskannya.   Ini berdasarkan perintah Allah Ta’ala :


وَقَرْنَ فِى بُيُوتِكُنَّ وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَـهِلِيَّةِ الاٍّولَى

 “Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliah zaman dahulu………….. “
[Al-Ahzab (33) : 33 ]



Zahir makna ayat ini ditujukan kepada isteri2 Nabi صلى الله عليه وسلم.  Tetapi makna umumnya adalah di tujukan kepada seluruh wanita Islam yang beriman. 


Berkata Qurtubi dalam mentafsirkan ayat…

وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الأولى
Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah zaman dahulu;

Berkata Al-Qurtubi:
Makna ayat ini menyuruh kaum perempuan sentiasa berada di rumah, walaupun ayat ini dituju kepada isteri-isteri Nabi,  adalah sekalian perempuan termasuk di dalam makna ayat ini.
Maka Allah menyuruh mereka itu tingal di rumah kerana hendak memuliakan mereka itu. Allah juga melarang mereka tabarruj yakni berhias bukan kerana suami,

Berkata Ibnu Kathir : 

Firman Allah “وقرن في بيوتكن ” ertinya hendaklah mereka itu sentiasa berada di rumah maka mereka itu tidak dibenarkan keluar kecuali perkara yang penting.  Salah satu perkara yang disebut didalam ayat ini adalah solat di Masjid selama mereka mematuhi syarat2nya sebagaimana yang disebut  oleh junjungan Besar Nabi صلى الله عليه وسلم  :


«لَا تَمْنَعُوا إِمَاءَ اللهِ مَسَاجِدَ اللهِ وَلْيَخْرُجْنَ وَهُنَّ تَفِلَات»

(Jangan melarang mereka (wanita) pergi ke Masjid,  tetapi hendaklah mereka pergi tanpa memakai wangi-wangian.) Menurut satu riwayat lain :  “Walaubagaimana pun rumah mereka adalah lebih baik bagi mereka”  

﴿وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَـهِلِيَّةِ الاٍّولَ
(dan jangan tabarruj seperti di zaman jahiliyyah kamu)  Mujahid Mengatakan :  Wanita lazimnya keluar rumah dan berjalan dihadapan lelaki , dan ini adalah Tabarruj jahiliyyah.”

.'' Qatadah mengatakan : 
“Apabila mereka (wanita) keluar dari rumah mereka, mereka berjalan tanpa perasaan malu dan didalam keadaan menggoda. Dan Allah melarang demikian” 


Telah bercerita Sa’lab dan lainnya:

أن عائشة رضي الله عنها كانت إذا قرأت هذه الآية تبكي حتى تبل خمارها.
Sesunguhnya Aisyah menangis apabila dibacakan ayat ini kepadanya sehinga basah tudung kepalanya.
Telah berkata orang yang meriwayatkan cerita ini:
Demi Allah tidak keluar Aisyah dari pintu biliknya sehinga dikeluarkan mayatnya.


Berkata Ibnu A’tiyyah:

Aisyah menangis kerana musafirnya pada hari perang jamal, yang mana telah berkata Ammar kepadanya “sesungguhnya Allah telah memerintahkan kamu tinggal tetap di rumah.

Seluruh keterangan di atas memberikan penjelasan dan amaran kepada wanita2 beriman supaya tetap tinggal didalam rumah mereka kecuali perkara2 yang mengharuskan mereka keluar :

Tujuan2 yang mengharuskan seseorang wanita keluar rumah adalah :

(1)   Untuk tujuan menuntut Ilmu Fardhu Ain.   

Iaitu untuk tujuan menuntut Ilmu yang perlu bagi dia untuk menunaikan kewajipan sebagai seorang beriman.   Ilmu ini meliputi Fiqh, Tauhid dan Tasawwuf.

Imam Ghazali menyebut bahawa jika seorang suami boleh mengajar isterinya Ilmu Fardhu ‘Ain, maka haram bagi dia keluar rumahnya untuk belajar di tempat lain.

(2)    Untuk tujuan menuntut Ilmu Fardhu Kifayah yang manfaatnya diperlukan oleh wanita.

Ini adalah ilmu Fardhu Kifayah seperti Ilmu perubatan, kedoktoran, jururawat , perguruan dan sepertinya yang sangat diperlukan untuk kebaikan golongan  wanita.

(3)   Untuk tujuan perubatan.

(4)   Untuk tujuan berjual beli yang diharuskan. 

(5)   Untuk tujuan menyara hidup. (jika tiada yang memberi  nafkah untuk hidupnya)

(6)   Untuk tujuan2 lain yang tidak boleh tidak memerlukan kehadirannya menurut pandangan syara’. 


KEDUA :  PERINTAH MENUTUP AURAT - MELABUHKAN JILBAB KE SELURUH TUBUH. 

Apabila seorang wanita keluar rumahnya (kerana suatu hajat yang diizinkan syara’) atau ketika berhadapan lelaki bukan muhrimnya kerana (suatu hal yang diizinkan syara’), WAJIB atas dia menutupi seluruh tubuhnya dengan jilbab (pakaian luar yang labuh) sebagaimana perintah Allah Ta’ala : 

يأَيُّهَا النَّبِىُّ قُل لاًّزْوَجِكَ وَبَنَـتِكَ وَنِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَـبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً 
Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan jilbabnya (pakaian labuh diluar)  bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.  [Al-Ahzab (33)  : 59]  



وَقُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئِهِنَّ أَوْ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَآئِهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِى إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِى أَخَوَتِهِنَّ أَوْ نِسَآئِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَـنُهُنَّ أَوِ التَّـبِعِينَ غَيْرِ أُوْلِى الإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُواْ عَلَى عَوْرَتِ النِّسَآءِ وَلاَ يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُواْ إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.”  
[An-Noor (24) : 31]


Sabda Rasulullah      صلى الله عليه وسلم

Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." Riwayat Bukhari dan Muslim

Daripada Aisyah     رضي الله عه   bahawa Asma’ binti Abi Bakr datang menemui Rasulullah    صلى الله عليه وسلم   dengan berpakaian nipis. Rasulullah  berpaling daripadanya seraya bersabda :

“Wahai Asma’, perempuan yang sudah mengalami haid, tidak boleh dilihat kecuali ini” Baginda lalu menunjuk kepada muka dan dua tapak tangan baginda " (Abu Daud)



Batas aurat wanita dihadapan ajnabi (lelaki bukan muhrim)

Ulama2 dahulu dan juga sekarang berbeza pendapat mengenai perintah Allah pada erti “jangan perlihatkan perhiasan”   dan “kecuali yang zahir padanya”.  

Jumhur Ulama mengatakan aurat wanita dihadapan lelaki  ajnabi (bukan muhrim) adalah seluruh tubuhnya  kecuali muka dan tapak tangannya.

Catitan penting : Pendapat Ulama berkenaan wajib keseluruhan tubuh termasuk wajah dan tapak tangan mempunyai dalil2 yang kuat juga. Oleh itu jangan sekali2 kita mengatakan hukum menutup seluruh tubuh bagi wanita  ini tiada dalam Islam. Bagi sesiapa yang ingin amalkan hukum tersebut, tiada siapa pun berhak melarangnya.


Syarat2 pakaian wanita dihadapan lelaki ajnabi

Beradasarkan ayat2 di atas dan juga hadis2 Nabi, Ulama2 telah menggariskan pakaian muslimah wajib menepati syarat2 pakaian seorang wanita beriman iaitu. pakaian luar atau disebut “jilbab” wajib menepati syarat2 nya :

1..Jilbab itu wajib dilabuhkan dan menutupi seluruh tubuhnya iaitu dari kepala, tengkuk, dada dan kebawah sampai hujung kakinya (dan termasuk kakinya.)
(yang dikecualikan daripada menutupnya hanya muka dan tapak tangan)

2. Jilbab itu  longgar/ tidak  menampakkan bentuk tubuh.

3. Jilbab itu  tebal / tidak nipis sehingga ternampak kulitnya.

4. Jilbabnya tidak mengandungi hiasan yang menarik perhatian. (Sebaik2nya warna suram yang tidak menarik perhatian lelaki.)  

5. Pakaiannya tidak menyerupai pakaian lelaki.

6. Pakaiannya tidak menyerupai pakaian wanita fasiq.


Catitan penting untuk renungan :

1. Memakai seluar panjang (didalam jilbab)  adalah sangat di galakkan untuk Muslimah memakainya agar lebih terjaga ketika  suatu keadaan yang tidak dijangka seperti jilbab terselak ketika berjalan  atau ketika menaiki tangga.   Muslimah yang memakainya (seluar panjang didalam pakaian jilbabnya) adalah dikatakan mendapat Rahmat Allah.  Sabda Rasulullah     صلى الله عليه وسلم   :

 “Allah sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar (di sebelah dalamnya) (Riwayat Al-‘Uqayli, Dar Qutni dari Abu Hurairah)” 

Menurut Imam Mujahid, hadith ini berlaku di satu ketika ada seorang wanita jatuh dari kenderaannya sehingga terselak kainnya di hadapan Nabi dan para sahabat, maka dengan segera Nabi     صلى الله عليه وسلم     memalingkan wajahnya, maka para sahabat berkata dia (wanita itu) memakai seluar. Lalu sebagai  Rasulllah   صلى الله عليه وسلم   memuji dan menyebut hadith di atas. 



2. Ditegah keras memakai make-up muka, gincu dsb. ketika keluar rumah atau ketika tetamu bukan muhrim datang ke rumah.  Kerana ianya termasuk “hiasan yang wajib dilindungi” atau tidak boleh diperlihatkan melainkan kepada suami atau muhrimnya.  (Ibnu Abbas kecualikan cincin dan celak)


3. Malapetaka besar akhir zaman!

Kebanyakan wanita muslimah zaman ini mengengkari perintah Allah mengenai adab berpakaian ini. Tiga unsur penting yang membawa kepada penentangan ini adalah :

1.   Kebanyakan wanita ini memakai berbagai fesyen yang ketat memperlihatkan bentuk tubuh  tubuh.  
2.   Pakaian mereka terlalu nipis sehingga terlihat kulit di bawahnya. 
3.   Menyerupai pakaian wanita fasiq.
4.   Menyerupai pakaian lelaki.  

Wanita2 yang memakai pakaian tetapi pakaian tersebut ketat pada pinggang, menampakkan bentuk buah dada dsb adalah termasuk wanita2 yang di kutuk dan tidak akan masuk syurga.    Wanita2 berkelakuan seperti ini  bukan sahaja melanggar perintah Allah tetapi juga menyebabkan lelaki mendapat dosa kerana memandangnya.  Dengan sebab itu maka bertambah2 lah dosanya sebanyak mana orang lelaki yang melihatnya.   Cuba bayangkan dosa yang dibuat oleh wanita ini setiap hari.  Beribu2 mata memandang dan mendapat dosa.  Saham dosa ini menghinggapinya dengan tidak berkurang daripada orang2 yang melihatnya!!!

Sebab itu amaran sangat keras daripada Nabi    صلى الله عليه وسلم   :  

"Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); dan  Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)

Dizaman kita, inilah satu malapetaka besar.  Wanita2 muslimah tanpa segan silu memakai pakaian ketat, menampakkan tubuh seolah2 sudah menjadi tradisi ;  mereka berhimpun di tepi jalan, disekolah, di pusat pegajian tnggi,  di pusat beli belah,  majlis2 perkahwinan -  dimana saja dengan berbagai fesyen pakaian ketat setengahnya menyerupai lelaki dan setengahnya menyerupai pakaian wanita2 fasiq…..keadaan ini sungguh menyedihkan dan membimbangkan!!!

Sebahagian lagi wanita seolah2 mempermainkan hukum Allah mengenai perintah menutup aurat ini.  

-   Bertudung tetapi terbelah kainnya.
-   Bertudung tetapi memakai baju yang menampakkan bentuk buah dadanya. 
-   Bertudung tetapi terbelah baju pada lehernya.
-   Bertudung tetapi kain singkat sehingga betis
-   Bertudung tetapi memakai seluar jeans yang ketat hadapan dan belakangnya.

Media, majalah, s.khabar pula mengambil kesempatan menayangkan wajah2 wanita seperti di atas sebagai  bahan pelaris mengaut keuntungan!
Mengapa terjadi demikian?

Adakah mereka tidak tahu?
Adakah mereka ini bodoh tidak berpelajaran?
Adakah ibubapa yang bersalah?
Apa yang sedang dilakukan oleh pemimpin2 yang memerintah? 

Dan pertanyaan terakhir untuk renungan bersama….. siapa wanita2 ini?   Mereka adalah ibu, mereka adalah anak, mereka adalah saudara kepada kita semua.!

Wal hasil apabila keruntuhan akhlak dikalangan wanita berlaku, apabila mereka tiada lagi sifat malu,  apabila mereka berkeliaran seperti haiwan ternakan yang tiada peraturan maka itu tandanya masyarakat akan binasa, negara2 akan runtuh,  dunia menuju kebinasaannya!

Siapa2 yang mempunyai hati, siapa2 yang mempunyai Iman, siapa2 yang percaya pertemuan mereka dengan Tuhan Rabbul Jalil, tolonglah selamatkan baki yang tesisa!


KETIGA :  PERINTAH TUNDUKKAN PANDANGAN

Asal hukumnya atas wanita adalah ; Allah Ta’ala memerintahkan wanita tetap didalam rumahnya dan hanya membenarkannya  keluar apabila ada keperluan yang di izinkan syara’. (seperti yang telah dibicarakan dahulu).

Apabila dia terpaksa keluar untuk sesuatu urusan yang di izinkan syara’, maka Wanita Islam diperintahkan oleh Allah Ta’ala untuk menundukkan pandangan mereka daripada memandang lelaki yang bukan muhrim atau sesuatu yang lain yang diharamkanNya.    Firman Allah Ta’ala :

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang lelaki ajnabi atau lain2 yang haram)…..”
[An-Noor (24) : 31]



Dari Tafsir Ibnu Kathir,

Wanita dilarang melihat kepada seorang lelaki selain dari suaminya.  Sebahagian Ulama mengharuskan melihat lelaki bukan muhrimnya tanpa syahwat. "

Dari Jarir bin Abdullah, ia berkata: Saya bertanya kepada Rasulullah  صلى الله عليه وسلم  :

Apakah yang harus aku lakukan jika aku tidak sengaja memandang?
Jawab Baginda: 'Palingkanlah pandanganmu itu'. (Ahmad, Muslim, Abu Dawud, dan Thirmidhi)
      
Rasulullah صلى الله عليه وسلم  bersabda : “

"Ya Ali, jangan di ikuti pandangan yang kedua setelah pandangan pertama.  Pandangan pertama dimaafkan tetapi tidak pandangan yang kedua."
(Ahmad, Abu Dawud, Tirmdihi)

Hadis ini memberi penejalasan kepada ayat di atas bahawa pandangan pertama seorang lelaki kepada wanita dan sebaliknya adalah dimaafkan.  Tetapi hendaklah dialihkan pandangan tersebut  segera tanpa lama memandang.   Tetapi pandangan ke 2 dan seterusnya adalah dilarang.

Tegahan ini berlaku samada wanita itu menutup aurat dengan sempurna ataupun tidak ; sama saja hukumnya.   Kerana walaupun seorang wanita telah menutup auratnya dengan sempurna, pandangan yang berterusan padanya akan membawa kepada fitnah kepada hati.  Demikian juga sebaliknya walaupun seorang lelaki telah menutup auratnya dengan sempurna (jarang lelaki kelihatan tededah auratnya dijalanan), wanita di larang melihat kepadanya.  Inilah maksud perintah Allah dan penjelasan hadis Nabi. 


KE EMPAT : LARANGAN LEMBUTKAN SUARA.

Apabila seorang wanita terpaksa bertemu seorang lelaki bukan muhrimnya untuk suatu tujuan yang diizinkan syara’ maka wajib dia kasarkan suara dia /tidak bercakap lembut, manja atau menggoda.! Tentang ini Allah Ta’ala memberikan peringatan melalui KalamNya : 

ينِسَآءَ النَّبِىِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَآءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِى فِى قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَّعْرُوفاً

“Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertakwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu) dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).  
[Al-Ahzab, (33) : 32]




Imam Qurtubi mentafsirkan :
“Suara begini (suara lemah lembut manja) akan menjadikan orang2 lelaki munafiq dan ahli ma’siat berfikir jahat.


Imam Ibnu Kathir mengatakan :
“Ini adalah adab2 yang baik yang diperintahkan oleh Allah keatas isteri2 Nabi agar mereka menjadi contoh kepada wanita2 Ummah ini.” (iaitu perintah ini adalah untuk seluruh kaum wanita Islam)

Selain dari tegahan melembutkan dan memanjakan suara di hadapan lelaki,  Perintah Allah Ta’ala ini juga  menjadi dalil Ulama2 menetapkan hukum bahawa wanita di larang memperdengarkan nyanyian di hadapan lelaki bukan muhrim samada ianya berbentuk keagamaan atau lainnya,  samada wanita itu menutup aurat atau tidak.  Hukumnya sama ;  tetap haram. 


Al-Murtadha Al-Zabeedi, seorang sufi ternama,  didalam komentarnya kepada Ihya Imam Al-Ghazali,  menyebutkan begini :


"A group of Scholars have distinguished between the singing of males and females. Listening to the singing of non-Mahram women has been declared by them as Haram, and the listening to the singing of Mahram women is deferred upon. Qadi Abu Tayyib al-Tabari said: If the singer is a non-Mahram female, then it will not be permissible for men to listen to her. This ruling will apply, regardless of whether the woman is with or without Hijab"  (Ithaf Al-Sadat Al-Muttaqeen:6, P:501).


Ibn Humam menyebut didalam Fath Al-Qadir, menukil dari an-Nawazil :

 "Suara lembut berirama dari seorang wanita dan nyanyiannya adalah awrah.  Inilah sebabnya dia lebih baik mempelajari Al-Qur’an daripada seorang guru wanita  daripada mempelajarinya daripada seorang lelaki yang buta,  kerana bacaannya  yang berirama adalah awrah.   Rasulullah     صلى الله عليه وسلم  bersabda : “Bacaan tasbih adalah bagi lelaki dan tepuk tangan bagi wanita.” (iaiti ketika Imam solat telah tersilap didalam solatnya, lelaki akan membaca Subhanallah sementara wanita hanya dibenarkan tepuk tangannya.)”     [Fath al-Qadir, V:1, p:260).


Shaikh Wahbah al-Zuhayli berkata : 
"Adakah haram mendengar suara wanita berupa  irama dan alunan suara lembut,  walaupun ianya dari bacaan Al_Qur’an”  ('al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu)


KE LIMA : LARANGAN TABARRUJ (MEMPERLIHATKAN KECANTIKAN) DAN MEMAKAI HARUMAN /WANGI-WANGIAN

Apabila seorang wanita keluar dari rumahnya wajiblah dia menjaga dirinya daripada memperlihatkan kecantikannya kepada lelaki ajnabi.  Ini perintah Allah:

وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَـهِلِيَّةِ الاٍّولَى

“Dan janganlah kamu tabarruj (mendedahkan perhiasan diri)seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliah zaman dahulu”  [An-Noor (33) : 33]

Larangan memperlihatkan perhiasan membawa maksud kepada tiga bahagi :

1.)   Perhiasan tubuh badan yang asal iaitu kecantikan yang asli.
2.)   Perhiasan tambahan seperti hiasan pada pakaian,  anting2, rantai leher,  solekan pada pipi, gincu, wangi2an  dsb
3.)   Pergerakan tubuh yang lemah gemalai dan menggoda


Dari Tafsir Ibnu Kathir : 

“Dan jangan bertabarruj seperti tabarruj zaman jahilyyah”    Mujahid berkata : “Wanita gemar berjalan dihadapan lelaki dan ini dinamakan tabarruj seperi zaman jahiliyyah”

Qatadah mengatakan
Apabila mereka keluar dari rumah,  mereka berjalan tanpa perasaan malu dan didalam keadaan menggoda orang lain. Dan Allah Ta’ala melarang demikian.”

Muqatil bin Hayyan menyebut: 
Tabarruj ialah apabila seorang wanita memakai “Khimar”  menutup kepalanya tetapi dia tidak menutupnya dengan sempurna, ini menyebabkan rantainya, subang dan leher – semua ini boleh dilihat oleh orang.”
(tamat petikan tafsir)


Semu jenis perhiasan samada kecantikan asli pada tubuh atau kecantikan disebabkan perhiasan tambahan seperti alat solek, haruman dan wangian , maka semua ini di tegah diperlihatkan kepada bukan muhrimnya.


Dari Abu Musa al Asy’ari رضي الله عه berkata, Rasulullah    صلى الله عليه وسلم    bersabda:

“Tiap-tiap wanita yang menggunakan harum-haruman kemudian keluar melewati sekelompok kaum supaya dicium baunya oleh kaum itu, maka dia adalah seorang wanita penzina (pelacur) dan setiap mata yang memandangnya juga telah (ikut) melakukan zina (berzina).” (An-Nasai)

Hadits yang lain, diriwayatkan oleh Abu Hurairah رضي الله عه  Rasulullah صلى الله عليه وسلم  bersabda:

“Siapa saja wanita yang terkena asap wangi-wangian, maka jangan ikut bersama kami untuk melakukan shalat Isya’ pada akhir malam.” (Muslim)


Dari Abu Hurairah, bahwa ia suatu saat bertemu dengan seorang wanita yang tercium olehnya bau wangi-wangian, dan di bagian belakang pakaiannya terdapat kain yang menyapu tanah. Abu Hurairah berkata, “Wahai amah (hamba) al-Jabbar, apakah engkau datang dari masjid?” Wanita itu menjawab, “Ya”. Abu Hurairah berkata lagi, “Apakah untuk-Nya engkau memakai wangi-wangian?” Wanita itu menjawab, “Ya”. Kemudian Abu Hurairah menjelaskan, “Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah  صلى الله عليه وسلم bersabda:

“Tidak akan diterima shalat seorang wanita yang memakai wangi-wangian dalam masjid ini, sehingga ia kembali dan mandi seperti ia mandi janabah (junub).” (Abu Dawud)



Demikian beratnya perbuatan dan dosa wanita yang berhias memakain wangian2 ketika dia keluar dari rumahnya.  Mengapa Nabi  صلى الله عليه وسلم begitu tegas memberi amaran terhadap perkara ini sehingga dikaitkan sebagai wanita pezina dan pelacur?    Ini kerana perbuatan memakai wangian, solekan dsb ketika keluar rumahnya adalah perbuatan pezina2 dan pelacur pada zaman jahilyyah. Mereka berbuat bagitu untuk menarik perhatian lelaki.   Maka wanita2 yang meniru perbuatan mereka adalah tergolong kepada wanita2 pezina dan pelacur.  

Tidak dinafikan wangi2an dan haruman yang dipakai oleh wanita memberikan kesan yang sangat kuat pada hati lelaki yang mencium baunya sehingga mendorong kepada perbuatan zina, sekurang2 nya dia telah berbuat zina mata dan zina hati.  


KE ENAM : LARANGAN HENTAK KAKI DAN  LARANGAN BERJALAN DI TENGAH2 JALAN.

Firman Allah :

 
وَلاَ يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ

dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka…..” [An-Noor (24) : 31]

Mentafsirkan ayat ini, berkata Ibnu Kathir,
“Pada zaman jahiliyyah apabila wanita berjalan keluar dan tiada siapa mendengar, mereka akan menghentak kaki agar lelaki mendengar bunyi gelang kaki mereka. Allah melarang wanita beriman berbuat demikian.  Demikian juga jika mereka memakian perhiasan lain (seperti gelang, anting2 dsb) mereka di tegah melakukan pergerakan2   yang boleh memperlihatkan hiasan yang mereka pakai itu.    

Juga mereka ditegah memakai wangian apabila mereka keluar rumah, agar wangian mereka di cium oleh lelaki.  Abu Isa At-Tirmizi   رضي الله عه  melapurkan Abu Musa    رضي الله عه , Rasulullah  صلى الله عليه وسلم bersabda : 

”Setiap mata melakukan kekejian dan perzinaan, apabila seorang wanita memakai wangian dan melintasi himpunan manusia, maka dia adalah demikian dan demikian…(iaitu wanita pezina).    Beliau berkata, terdapat satu riwayat hamper serupa dan ianya Hasan Sahih.    Hadis ini juga di kemukakan oleh Abu Dawud dan An-Nasai.   

Mengambil I’tibar dari ini, wanita juga dilarang berjalan di bahagian tengah2 jalan kerana ini adalah sebagai mempamirkan diri kepada orang ramai yang tidak diperlukan.  Abu Dawud melapurkan Abu Usayd Al-Ansari berkata, beliau mendengar Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda :  “

” Kalian tidak dibenarkan berjalan di bahagian tengah jalan tetapi  hendaklah sentiasa berjalan dibahagian tepi jalan.”
(tamat petikan Tafsir)


Diriwayatkan dari Abu Hurairah رضي الله عه :  Rasulullah صلى الله عليه وسلم  bersabda,

“Tidak boleh bagi wanita berjalan di jalan bagian tengah”. Hadits Hasan. 
( Ibnu Hibban, Al Baihaqi) 



Tujuan dari perintah Allah dan Rasul ini adalah supaya terpelihara  kehormatan para wanita yang baik2 serta membezakan mereka dari wanita2 fasiq yang suka bergaul bebas dengan lelaki.  

Ulama2 mengambil I’tibar dari perintah ini ; iaitu jika wanita dilarang bergaul dengan lelaki di tengah jalan / dikhlayak ramai, maka lebih2 lagi tegahan ini wajib di patuhi ketika mereka berkumpul  didalam rumah atau suatu perhimpunan.

KE TUJUH :  PERINTAH MEMINTA SESUATU DARI BELAKANG HIJAB


Firman Allah Ta’ala :

وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَـعاً فَاسْـَلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ

“dan apabila kamu meminta sesuatu yang harus diminta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah kepada mereka dari sebalik tabir. Cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka dan kamu…..[Al-Ahzab (33) : 53]



Dari Tafsir Ibnu Kathir,

Maksud ayat ini, sebagaimana kamu dilarang  sama sekali memandang kepada mereka. Jika salah seorang kamu memerlukan sesuatu, dia jangan melihat mereka tetapi mintalah dari sebalik tabir.”  


Dalam keadaan yang serupa, apabila ada suatu keperluan kepada wanita, lelaki adalah di perintah memintanya dari belakang tabir.  Perintah ini bermaksud apabila ada pertemuan di antara wanita dan lelaki ajnabi kerana suatu keperluan yang diizinkan syara’,  maka wajib dipisahkan tempat duduk mereka dan diadakan tabir antara mereka.   Dengan melakukan demikian, terpelihara pandangan dan hati masing2 daripada melakukan kemungkaran.


Di zaman Rasulullah صلى الله عليه وسلم,  walaupun wanita dibenarkan solat jemaah di Masjid namun mereka di pisahkan jauh daripada saf2 lelaki.  Bahkan Nabi menyebut saf yang paling afdhal bagi wanita adalah saf yang paling belakang.

Didalam Sahih Bukhari,  Ibnu Abbas رضي الله عه  meriwayatkan, pada Solat Hari Raya Rasulullah صلى الله عليه وسلم akan memberikan khutbah kemudian Baginda akan memberikan khutbah yang sama kepada kepada golongan wanita.

Ibnu Hajar Asqalani menyebut didalam Fathul Bari, mensyarahkan Hadis ini, “Rasulullah pergi kepada golongan wanita secara berasingan menunjukkan para wanita ini di himpun secara berasingan dari lelaki dan tidak bercampur.”  (Fathul Bari) 


Aisyah رضي الله عه meriwayatkan seorang wanita menghulurkan tangannya dari sebalik tabir untuk menyerahkan sekeping kertas kepada Nabi صلى الله عليه وسلم segera menarik tangan Baginda dan berkata, 

“Aku tidak tahu samada ini tangan lelaki atau tangan wanita.”  Aisyah رضي الله عه, mengatakan ia adalah tangan wanita.” (Riwayat Abu Dawud)


Ulama menarik kesipulan : Apabila ada pertemuan antara lelaki dan wanita di suatu tempat, maka wajib di pisahkan mereka dan di adakan tabir antara mereka.  

Ibn Hajr Asqalaani Ibn Hajr Asqalaani رضي الله عه berkata, 
“Lelaki dan wanita di  larang  bercampur gaul di tengah jalan, maka betapa sepatutnya pergaulan demikian di tegah berlaku didalam rumah?  (Fathul Bari)



MASALAH WANITA ZAMAN INI YANG SERING DI AJUKAN : APA PERLU BERCAKAP HUKUM2 HIJAB KALAU  KITA TAK  DAPAT BUAT.


Ini persoalan dari beberapa hamba Allah (sebahagiannya ustaz/ustazah)  ;  kenapa perlu kita becakap tentang2 hukum2 hijab berjela2 sedangkan semua itu bukannya praktikal,  dan kita sendiri tak boleh buat?


Sebagai contoh kata mereka:

1.   Sekolah /universiti sekarang semuanya campur lelaki perempuan.  Kita cakap soal hijab pun tak guna. Sebab kita sendiri tak boleh buat.  Takkan kita nak berhenti belajar.???  

2.   Guru/pensyarah wanita sekarang semuanya bersolek, pakai macam2 perhiasan bila pergi mengajar.  Tak boleh elak dah zaman ni.  Kalau kita kempen hukum hijab pun, kalau kita tak boleh buat apa guna.

3.   Kita kempen saja suruh tundukkan pandangan. Sedangkan kita sendiri tak boleh buat.   Ini tak boleh pakai lagi zaman ni sebab tiap2 hari kena tengok perempuan.

4.   Tempat kerja semuanya campur lelaki perempuan. Sesekali kena tegur juga. Kena gurau juga. Kalau tidak orang kata sombong.

5.   Negara kita ni udaranya lembap.  Jadi kenalah pakai wangi2an sikit. Ini tak boleh elak lagi.   Kalau tidak orang komen busuk.  

6.   Zaman ini semua orang pakai media elektronik.  Bercinta2 dalam chatting ini tak boleh elak. Apa masalahnya kita gurau2 dalam chatting, bukannya ada suara pun.

7.   Kebanyakan lelaki/wanita sekarang sudah biasa dengan bercinta dahulu sebelum kahwin.  Apa nak dihairankan!

Jadi, kata mereka, “Tak payahlah nak kempen lebih2 sangat.  Zaman ni semua da berubah.  Hukum hijab ni susah kita nak amal.  Cakap bolehlah,   cuba buat tengok, boleh tak boleh”

Alhamdulillah…..satu pengakuan jujur dari orang2 Islam akhir zaman ini.  Anehnya sebahagian yang bersuara seperti in adalah mereka yang bergelar ustaz./ usatazah.  !!!  

Komen kita begini .....!

1.   Sesiapa yang di bukakan oleh  Allah Ta’ala, akan melihat betapa beratnya hukuman dan balasan akhirat berbanding sedikit kepayahan dunia.

2.   Kewajipan kita adalah menyampaikan da’wah dan seruan agama yang benar kepada semua, tanpa mengira pangkat dan kedudukan. Sesiapa yang takut kepada Allah akan segera menyahut.  Sesiapa yang ada penyakit dalam hati, akan berpaling - memberi seribu alasan.

3.   Kita wajib melaksanakan semua hukum sedaya upaya tanpa memberi peluang kepada Iblis  memasukkan jarum hasutan dia walau sedikit.  

4.   Boleh dikatakan semua institusi pengajian, perbankan, perniagaan,  syarikat2 semuanya amalkan system yang bertentangan dengan hukum Allah, sehingga terlalu sukar untuk kita amalkan Islam.  

5.   Mereka2 yang di paksa atau terpaksa melakukan sesuatu kerana suasana system jahiliyyah telah meratai dunia, umpamanya tiada pilihan lain melainkan menuntut di universiti yang tidak amalkan system Islam maka banyak2lah bertaubat kepada Allah.  Jauhilah semua kemungkinan2 yang boleh membawa kepada kemungkaran.  Tiada siapa pun suruh kalian meninggalkan tempat belajar. 

6.   Adakah disebabkan kita menuntut di universiti yang bercampur lelaki wanita, kita lupakan semua adab dan hukum.  Bukankah di sana banyak lagi bahagian lain yang boleh diselamatkan.   Contohnya  mengapa cari kawan lelaki/wanita untuk belajar, yang pastinya akan berakhir dengan berbagai zina?

7.   Mengapa pula guru2 /pekerja mesti pakai alat solek dan berhias?  Mereka yang menggunakan alasan bau badan untuk memakai wangi2an adalah mereka yang mengambil kesempatan untuk melanggar hukum.  Banyak cara  untuk mencari jalan keluar kalau kita benar2 beriman.

8.   Adakah disebabkan berlaku percampuran lelaki/wanita pejabat/syarikat/tempat kerja, kita abaikan terus hukum2 hijab.?   

Kesimpulan :
Islam itu sangat indah.   Al-Qur’an dan Hadis Nabi sudah pun menjelaskan segala hukum hakamnya.  Yang halal tetap halal. Yang haram tetap haram.  Jangan sesiapa pun cuba mengubahnya.  Jangan sesekali rela dengan segala kemungkaran, kefasikan dan kemungkaran.  Rela hati dengan kemungkaran dan kefasikan adalah kekufuran dan menjatuhkan seseorang menjadi MURTAD.  Wal Iyazubillah! 
Setiap keuzuran kerana tiada upaya kita melawan hukum2 jahilyah, wajiblah  kita taubat atasnya.  Kerana hakikatnya tiada apa pun alasan untuk kita melakukan kemungkaran.!  Semua itu adalah kelemahan dan kekurangan diri kita yang lemah tidak berdaya.  Kita wajib taubat atas kelemahan dan kekurangan kita ini.!

Sesungguhnya perintah Allah Ta’ala agar wanita tetap tinggal di rumahnya dan mematuhi hokum hijab yang lain adalah satu penghormatan dan kemuliaan bagi mereka!.  

Wanita2 solehah bukanlah bukan bahan murahan yang berjalan ke sana kemari tanpa tujuan yang dibenarkan syara’.  
Wanita solehah bukan wanita murahan yang menjadi tontonan lelaki ajnabinya.
Wanita solehah bukan wanita yang membiarkan dirinya di sentuh oleh mata dan pandangan lelaki ajnabinya. 

Tetapi mereka  adalah permata, mereka adalah mutiara yang tersimpan rapi di kamar kemuliaan Ilahi! 

Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment

Allah Allah