Thursday, October 28, 2010

KEWAJIPAN AMALKAN TASAWWUF DAN BAHAYA MENINGGALKANNYA

KEWAJIPAN AMALKAN TASAWWUF DAN BAHAYA MENINGGALKANNYA! 
Susunan : Tok Kelana 

1.0 MUQADDIMAH 
Berdasarkan pegangan Ahlus Sunnah Wal Jamaah, menuntut Ilmu Fiqh, Tauhid dan Tasawwuf serta mengamalkannya adalah FARDHU AIN atas setiap mukallaf lelaki dan wanita. 

Ilmu Fiqh adalah berkaitan perlakuan2 serta ibadah2 serta muamalah zahir. Ilmu Tauhid adalah berkaitan keimanan dan kepercayaan kepada Allah dan segala yang Ghaib. Ilmu Tasawwuf adalah berkaitan penyucian hati, aqal dan ruh daripada segala kekotoran yang berunsur nafsu, dunia dan syaitan. 


Kebanyakan kita sedia maklum tentang2 ketiga2 Ilmu ini. Tetapi apa yang ingin kita paparkan didalam kesempatan ini adalah kelemahan Ummat Islam pada zaman ini yang kebanyakannya abaikan Ilmu Tasawwuf yang menjadi nadi kesucian dan kekuatan diri. Dalam ertikata penyempurnaan kepada kepada sifat2 Mu'min itu telah diabaikan. 

Mulai dari sekolah rendah hingga ke sekolah menengah dan akhirnya ke peringkat universiti kita diajar dengan berbagai bidang ibadah solat, puasa, zakat dll. Alhamdulillah. Tetapi malang sekali sangat sedikit atau tiada langsung diajar tentang Ilmu tentang sifat2 nafsu, kebinasaan2 yang dihasilkan oleh nafsu2 kejahatan, kaedah2 memerangi nafsu dan syaitan yang merosakkan jiwa. Sedangkan penyucian jiwa ini adalah yang paling penting didalam kehidupan seorang yang beriman kepada Allah Ta'ala berdasarkan Firman Allah Ta'ala : 

يَوْمَ لاَ يَنفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ - إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ
Pada hari itu tiada berguna harta dan anak-pinak kecuali orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (dari syirik dan penyakit munafik); (Ash-Shuara 26; 89 ) 


Dan Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم : 

"Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging apabila baik ia, nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan apabila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah! iaitulah Qalb. (hati).(Riwayat Bukhari). 

Apa yang disebut didalam ayat2 diatas adalah berkenaan hati yang sejahtra, hati yang suci, hati yang bebas dari syirik dari semua bentuk mazmumah. Hanya hati2 yang suci ini selamat dunia dan akhirat. Hanya hati yang suci ini mampu menghadapi sakratul maut yang sangat dahsyat. Hanya hati yang sejahtera ini dapat ketenangan didalam kuburnya. Hanya hati yang tenang ini akan memperoleh keampunan dan Rahmat Ilahi di Perhimpunan Mahsyar nanti....!!! 

Untuk mendapat hati yang sejahtera daripada syirik khafi, bebas dari mazmumah - (sifat2 kekejian) dan memperoleh sifat2 mahmudah yang terpuji seseorang wajib menuntut Ilmu Tasawwuf dan mengamalkannya. 


Berkata Imam Ghazali رضي الله عه:

“Maka mengetahui batas-batas hal ini , Ilmu yang bicarakan hal-hal penyakit hati dan kebaikan hati pada Ilmu Tasawwuf , hakikat, sebab, hasil dan pengobatannya adalah ilmu akhirat dan fardhu ain, menurut fatwa ulama2 akhirat. (Ihya Ulumuddin)


Sayyid Shaikh Ibrahim Ad-Dusuki رضي الله عه berkata :

"Adapun menuntut Ilmu Tariqat yakni Ilmu Tasawwuf wajib 'aini hukumnya bagi tiap-tiap murid."


Shaikh Abdus-Samad Al-Falimbani رضي الله عه berkata:

"Ilmu yang diwajibkan menuntutnya bagi setiap mukallaf, yakni fardhu 'ain itu 3 perkara : Ilmu Tauhid, Ilmu Fiqh dan Ilmu Tasawwuf."
(sirrus Salikin)


Imam Al-Ghazali رضي الله عه berkata,

“Bergabung dengan kalangan sufi adalah fardhu ‘ain. Sebab tidak seorang pun terbebas dari ‘aib atau kesalahan kecuali para Nabi.” (Khulasah At-Tasannif fi-Tasawwuf)


Shaikh Abu Hassan Asy-Syazili رضي الله عه berkata :

"Barangsiapa yang tiada masuk dan mengetahui akan ilmu ini yakni Ilmu Tasawwuf, nescaya da mati didalam keadaan mengekalkan dosa2 besar tanpa diketahuinya.

Apa makna dosa2 besar.? Sebab apa menjadi dosa besar jika bukan kerana meningalkan fardhu ain?

Ulama2 telah menghimpunkan semua perkara menyentuh soal hati yang tersebut didalam Al-Qur'an dan Hadis Nabi ;  iaitu kebaikan dan kejahatan hati, sifat2 mahmudah (terpuji)  dan sifat2 mazmumah (tercela),   syirik khafi (syirik tersembunyi) dan  perkara2 yang membinasakan insan  kepada  suatu disiplin Ilmu yang tersusun yakni Ilmu Tasawwuf







2.0 PENTINGNYA TASAWWUF DIDALAM IBADAH DAN KEHIDUPAN 

Sebagaimana kita bicarakan sebelum ini bahawa menuntut Ilmu Fiqh, Tauhid dan Tasawwuf menjadi kewajipan ; Fardhu Ain atas setiap mukallaf lelaki dan wanita. Serta mengamalkannya didalam kehidupan tanpa memisah-misahkannya. Kerana semua hukum2 yang terkandung didalam Fiqh, Tauhid dan Tasawwuf adalah bersumberkan Al-Qur’an Kitabullah dan Hadis Nabi صلى الله عليه وسلم 

Mari kita lihat satu contoh bagaimana hubungan2 ini berlaku. Iaitu Ibadah solat yang dikerjakan setiap hari. 

Apabila seseorang melakukan solat dengan mematuhi syarat2 dan rukun solat dengan sempurna sebagaimana terkandung didalam Ilmu Fiqh, maka sah solatnya dari sudut Fiqh dan terlepas dia dari taklif Syara’. Tetapi dia belum terlepas dari hukum2 yang menyentuh batinnya. Iaitu adakah dia khusyu’ didalam solatnya? Adakah dia riya’ ketika solatnya? Adakah dia ‘ujub selepas solatnya? Semua ini tidak diketahui oleh manusia lain, iaitu dari sudut fiqh dia selamat, tetapi pada pandangan Allah yang melihat pada hati dia belum selamat. 

Dalam ertikata lain seseorang wajib menyempurnakan syarat2 Fiqh dan pada yang sama wajib berusaha sedaya upaya memenuhi syarat2 batin. Mengapa kita kata “wajib berusaha sedaya upaya” ? Ini kerana kebanyakan kita akan menghadapi gangguan2 hati ketika solat. Gangguan ini adalah daripada nafsu dan syaitan. Maka wajib seseorang berusaha membenteras gangguan2 ini dengan berbagai cara yang diajarkan oleh Ulama2 Tasawwuf. 

Ini bermakna seseorang yang melakukan solat dengan sempurna pada fiqh tetapi pada masa yang sama riya’ ketika solatnya, iaitu perasaan riya’ yang dikekalkan didalam hati (ikhtiari) maka binasa solatnya. Kerana riya’ adalah syirik khafi (syirik yang tersembunyi) yang wajib disingkirkan/ dibuang dari hati. 

Demikian juga seseorang yang mengerjakan solat wajib berusaha sedaya upaya khusyu didalam solatnya. Kerana khusyu didalam solat adalah isi kepada batin solat. Seseorang yang mengerjakan solat sedangkan hatinya lansung lalai dari awal sampai akhir, maka ini juga termasuk orang yang diancam dengan “neraka wail”. 

Sebagaimana kata Imam Hasan Basri “Orang yang mengerjakan solat dalam keadaan lalai adalah ia lebih dekat kepada neraka”. 

Maksudnya adalah seseorang wajib berusaha sungguh2 agar tidak termasuk didalam golongan lalai didalam solat. Walaupun ia bukan perkara mudah, tetapi wajib berusaha sedaya upaya khusyu’ didalam solat. 

Disini kita lihat betapa pentingnya kita menuntut Ilmu Tasawwuf dan amalkannya disamping Ilmu Fiqh agar segala Ibadah kita tidak sia2. Jangan zahir kita nampak cantik sedangkan batin kita tercemar. Kerana Allah Ta’ala tidak memandang kepada kecantikan rupa paras zahir tetapi batin yang tersembunyi. Di sisi Allah tiada ertinya segala kecantikan rupa, tetapi kecantikan yang menjadi tempat jatuh pandangan Allah adalah hati mansusia. 


3.0 DALIL2 WAJIB AMALKAN TASAWWUF 

Kita dapati pada zaman ini kebanyakan Ummat Islam hanya mengambil Fiqh sedangkan Tasawwuf diabaikan. Apa puncanya? 

Sebahagian besar Ummat Islam masih keliru atau telah dikelirukan oleh fahama bahawa Tasawwuf adalah untuk orang2 tertentu. Ada juga yang mengatakan Tasawwuf adalah sebagai amalan sampingan untuk mendapat kelebihan bukan sebagai kewajipan. Berbagai pendapat ini dan banyak lagi pendapat lain adalah bertentangan sama sekali dengan apa yang dinyatakan oleh seluruh Ulama2 Mu'tabar. 

1) Kewajipan menyucikan hati dari berbagai penyakit syirik, nifaq dan sifat2 mazmumah serta menghiasinya dengan Iman, Taqwa dan sifat2 Mahmudah sebagaimana yang dihuraikan didalam Tasawwuf adalah berdasarkan banyak bukti2 didalam Al_Qur'an dan Hadis Nabi. Diataranya : 

Firman Allah : 

يَوْمَ لاَ يَنفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ - إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Pada hari itu tiada berguna harta dan anak-pinak kecuali orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (dari syirik dan penyakit munafik); (Ash-Shuara 26; 89 ) 


Dan Sabda Nabi صلى الله عليه وسلم : 

"Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging apabila baik ia, nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan apabila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah! iaitulah Qalb. (hati).(Riwayat Bukhari). 

2) Ilmu Tasawwuf adalah sebahagian syariat Nabi yang dihimpunkan oleh Ulama2 berdasarkan Al-Qur'an dan Sunnah. Ianya mengandungi hukum2 haram dan halal yang menyentuh batin/kelakuan hati manusia. 

Contohnya : Hasad, jahat sangka, takabbur ujub, ria' adalah termasuk perkara2 yang diharamkan pada hati. Sesiapa yang ada sifat2 ini, WAJIB membuangnya segera.....bukan sebagai sunnat atau menuntut kelebihan. Hal ini didasarkan kepada perintah Allah dan Hadis2 Nabi yang soheh. Umpamanya TAKABBUR adalah antara sifat Iblis yang sangat tercela yang diharamkan. 


Rasulullah shalallahu صلى الله عليه وسلم bersabda: 

Tidak akan masuk syurga barang siapa di dalam hatinya terdapat setitik kesombongan. (Muslim) 

Maka WAJIB setiap mukallaf menyucikan batinnya daripada sifat takabbur ini. Demikian halnya sifat2 kekejian yangn lain wajiblah atas kita menyucikannya. Kerana semua sifat2 ini bukan saja merosakkan amal bahkan lebih buruk daripada itu menjadi sebab kemurkaan Allah Ta'ala serta menjadi sebab dicampakkan kedalam neraka. 

3) Seluruh Ulama2 Mu'tabar telah bersepakat bahawa menuntut dan mengamalkan Tasawwuf adalah Wajib Aini atas setiap mukallaf lelaki dan wanita. Di sini kita kemukakan beberapa keterangan Ulama2 Mu'tabar. 

Kata Imam Malik رضي الله عه : 

" Fiqh tanpa Tasawwuf adalah Fasiq. Tasawwuf tanpa Fiqh adalah zindiq. Menghimpun antara keduanya itu yang haq" 

Kata2 ini telah disepakati oleh seluruh Ulama Arifin walaupun dengan makna yang berbeza2 tetapi membawa kepada maksud yang sama. Iaitu wajib menghimpunkan kedua2 Fiqh dan Tasawwuf. Mengamalkan Fiqh semata2 tanpa disertai Tasawwuf membawa seseorang kepada menjadi Fasiq. Wal Iyazubillah. 

Berkata Imam Ghazali رضي الله عه : 

“Sedangkan ilmu tentang qalbu dan mengenal penyakitnya, berupa iri dengki, ujub, dan riya’ serta semisalnya, “Adalah Fardlu ‘Ain”. 


Kata Ibnu Abidin dalam catatannya : 

“Mengenal Ikhlas, Ujub, Riya’, Dengki, adalah fardlu ‘ain, begitu juga mengenal penyakit-penyakit jiwa seperti sombong, dendam, menipu, marah, membuat permusuhan, dendam, tamak, bakhil, boros, pengkhianatan dan wah-wahan, sombong terhadap kebenaran, pengkhianatan, keras hati dan panjang angan-angan, dan sebagainya merupakan penyakit hati, yang dibedah dalam seperempat kitab bab perilaku yang menghancurkan, oleh Al-Ghazaly dalam kitab Al-Ihya’ disebutkan, “Sudah tidak ada alasan lagi untuk menolak, seharusnya siapa pun mempelajari penyakit-penyakit itu sebagai kewajipan.” (Hasyiyah Ibnu Abidin) 

Berkata Shaikh Abdul Wahab Asy-Sya'rani : 

"Telah diketahui bahwasanya tiap2 orang yang tidak mengambil daripada Shaikh ahli Sufi yang menunjukkan kepada jalan yang mengeluarkannya daripada segala sifat tercela, yakni segala maksiat yang batin seperti riya', ujub takbur, hasad, kasih kepada dunia, bakhil dan barang sebagainya, maka adalah dia melakukan ma'siat kepada Allah Ta'ala dan kepada Rasulullah Sallallahu Alaihi Wa Sallam kerana dia tidak akan mendapat petunjuk bagi mengubati segala penyakit yang batin itu melainkan dengan Shaikh walaupun dia menghafaz kitab didalam ilmu yang lain daripada ilmu Tasawwuf itu sekalipun." (Masyariq Al-Anwar Al-Qudsiyyah) 

Banyak lagi kata2 Ulama Mu'tabar yang semunya menunjukkan akan kewajipannya mengamalkan Tasawwuf dan larangan meninggalkannya, 


4.0 APAKAH DEFINISI TASAWWUF


Ulama2 Tasawwuf memberikan berbagai pengertian kepada istilah Tasawwuf.  Walau bagaimana pun semua istilah2 tersebut menjurus kepada suatu pengertian yang murni iaitu "kesucian hati".   


Apa yang dikehendaki dengan ini adalah kesucian hati daripada segala kesyirikan, kemunafikan dan sifat2 kekejian.   Matlamat terakhirnya adalah kesucian Tauhid dan kemurnian Ibadah kepada Allah Ta'ala.    Dengan kata2 yang lebih jelas Tasawwuf bertujuan mendidik hati seseorang manusia menjadi insan yang sempurna sebagaimana yang dikehendaki Allah Ta'ala.  




5.0 ADAKAH TASAWWUF AMALAN NABI BERSUMBERKAN WAHYU?


Apabila di teliti dengan saksama, berpandukan kepada definisi yang telah kami huraikan sebelum ini, anda akan dapati Ilmu Tasawwuf  ini datang bersama ajaran yang dibawa oleh  semua Nabi2 Allah.  Mereka yang di utus oleh Allah menyerukan Kalimah Tauhid yang sama "La-ilaha Illa-Allah".   Asas kepada kalimah Tauhid ini adalah kesucian hati.  Ini kerana tidak mungkin Tauhid berdiri pada hati yang syirik, kotor dan keji.  Maka menyucikan hati daripada segala macam kesyirikan dan kekejian inilah Tasawwuf....! 


Demikian pula Nabi kita, khatamun-Nabi membawa Risalah yang sama, menyeru kepada Tauhid  dengan cara menyucikan hati daripada segala macam kekotoran dan kekejian (Tasawwuf).  Pada zaman Nabi dan sahabat Ridhwanullah,  Tasawwuf wujud tanpa nama tertentu sebagaimana juga Ilmu2 lain didalam islam seperti Fiqh, Usuluddin, Ilmu Nahwu, Sarf, Ilmu Tafsir,  Ilmu Tajwid dll.    


Ilmu Tasawwuf (dan juga Ilmu2 islam yang lain) mula mengambil bentuknya yang tertentu pada zaman Tabiin.  Para Ulama Billah yang mewarisi Ilmu Nabi menghimpunkan Ilmu2 ini mengikut bab2 yang tertentu dan tersendiri untuk memudahkan orang2 awam yang tidak mahir didalam Al-Qur'an dan Hadis, mengamalkan Islam dengan sempurna. 


Sungguh besar jasa para Ulama Pewaris Nabi ini kepada kita semua....! 


Tapi sangat malang, ada segelintir orang2 Islam tidak bersyukur dengan Ni'mat Allah memberikan Ulama2 yang menyambung warisan Nabi ini, sebaliknya mereka mencemuh dan menentang para Ulama yang siddiq ini. Mengikut dakwaan batil golongan kufur ini  kononnya nama Ilmu Tasawwuf tak ada didalam Qur'an maka tak perlu amalkannya...! 


Lihatlah betapa kejahilan menguasai diri mereka ini. 


Memang benar nama Tasawwuf tiada didalam Al-Qur'an tetapi ilmu dan amalannya tersebut didalam Al-Qur'an dan Hadis Nabi.  Istilah ilmu Fiqh tiada tersebut didalam Qur'an, tetapi ilmu fiqh adalah himpunan ibadah zahir yang bersumberkan Al-Qur'an dan Hadis Nabi,.  Demikian pula segala ilmu2 Islam yang lain yang telah di susun oleh Ulama yang siddiq adalah bersumberkan Wahyu Ilahi. 


Dengan maklumat yang penting ini, kita maklum  bahawa menafikan Ilmu Tasawwuf atau mana2 Ilmu islam yang lain adalah kufur dan boleh terbatal Iman!  Wal Iyazubillah! 


Wallahu A'lam

No comments:

Post a Comment

Allah Allah