Saturday, August 14, 2010

MURAHNYA REZEKI ALLAH MELIMPAH2 DI BULAN RAMADHAN!

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Allah Ta'ala membuka seluas-luasnya Rahmat dan Ni'matNya kepada hamba2 Allah yang ta'at mengerjakan perintahNya di bulan puasa dengan penuh takut dan ikhlas....!

1.KEAMPUNAN ATAS SEMUA DOSA

Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :
Sesiapa berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan kelebihannya, nescaya Allah Ta’ala mengampuni dosa2 nya yang lalu.(Bukhari, Muslim)
sambung baca...sila klik Read More...



2. PINTU SYURGA DI BUKA. PINTU NERAKA DI TUTUP, SYAITAN DI IKAT

Dari Abu Hurairah رضي الله عه menyebut : Telah bersabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :
Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. (Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Baihaqi)


3. KEGEMBIRAAN – KETIKA BERBUKA DAN BERTEMU TUHANNYA

Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah bersabda :
Allah berfirman : "Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untuk Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri isterinya pada hari itu dan tidak meninggikan suara. Sekiranya dia dihina atau diajak berkelahi maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم didalam kudratNya maka bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. " (Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim.)


4. GANJARAN TAK TERHINGGA
Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :
Setiap amal manusia akan diganjar kebaikan semisalnya sampai 700 kali lipat. Allah Azza Wa Jalla berfirman: ‘Kecuali puasa, karena puasa itu untuk-Ku dan Aku yang akan membalasnya.’” (Muslim)


5. LAILATUL –QADR LEBIH DARI SERIBU BULAN

Firman Allah :
إِنَّا أَنزَلْنَـهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ - وَمَآ أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ - لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ - تَنَزَّلُ الْمَلَـئِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ -
سَلَـمٌ هِىَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul-Qadar itu? malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! (Al-Qadr (97) : 1-5)


6. BERSAMAAN BERPUASA 10 BULAN
Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :
“Sesiapa berpuasa di bulan Ramadhan , setiap bulan adalah seperti 10 bulan berpuasa, kemudian puasa 6 hari selepas Idul Fitr menyempurnakan puasanya satu tahun.” (Ahmad)


7. SEDEKAH DAN IBADAH LAIN DILIPATKAN GANJARANNYA

Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم :
Setiap amal manusia akan diganjar kebaikan semisalnya sampai 700 kali lipat. Allah Azza Wa Jalla berfirman: ‘Kecuali puasa, karena puasa itu untuk-Ku dan Aku yang akan membalasnya.’” (Muslim)

Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم
“Sesungguhnya di surga terdapat ruangan-ruangan yang bagian luarnya dapat dilihat dari dalam dan bagian dalamnya dapat dilihat dari luar. Allah menganugerahkannya kepada orang yang berkata baik, bersedekah makanan, berpuasa, dan shalat dikala kebanyakan manusia tidur.” (Tirmidzi, Ibnu Hibban)

Sabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم
“Orang yang memberikan hidangan berbuka puasa kepada orang lain yang berpuasa, ia akan mendapatkan pahala orang tersebut tanpa sedikitpun mengurangi pahalanya.” (At Tirmidzi)


Begitu banyak ganjaran yang Allah melimpahkan kepada kita. Jadikan diri kita hamba2 yang murah hati kepada hamba2 Allah yang kurang bernasib baik ; anak yatim, faqir miskin, ibnu sabil dll.
Moga Ni'mat Allah ini tidak akan ditarik balik, sebaliknya akan terus kekal ke atas kita sehingga akhir hayat kita...!

No comments:

Post a Comment

Allah Allah